به مناسبت نود و دومین زادروز دکتر غلامعلی بسکی، پدر طبیعت ایران، همایشی با حضور خانواده زنده یاد دکتر بسکی، خانم دکتر هایده شیرزادی، محمد درویش، محمد احسانی، اعضای موسسه سبزگامان بسکی و دوستداران محیط زیست که از سراسر کشور خود را به گنبد کاووس رسانده بودند برگزار گردید.

در این مراسم که روز جمعه ٢٩ دی ماه مصادف با روز ملی هوای پاک در ساختمان بنیاد علمی دکتر بسکی (که ١٩ آبانماه سال جاری به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه افتتاح گردیده بود) برگزار شد، خانم دکتر هایده شیرزادی، اکولوژیست و مدیر عامل شرکت بازیافت مواد تولید کود آلی کرمانشاه و محمد درویش کنشگر محیط زیست و عضو کرسی سلامت اجتماعی یونسکو سخنرانی نمودند.

تشریح و چرایی و چگونگی جایزه بین المللی دکتر بسکی با حضور تعدادی از سیاستگذاران و هیئت داوران این جایزه و همچنین اعلام آغاز به فعالیت دبیرخانه دائمی جایزه دکتر بسکی از دیگر بخش های این مراسم بود.

همچنین از برگزیدگان جشنواره ملی عکس سبزگامان بسکی که به مناسبت نود و دومین زادروز دکتر بسکی که با همکاری انجمن عکاسان گنبدکاووس برگزار شده بود تقدیر به عمل آمد و نمایشگاهی از آثار برگزیده این جشنواره در گالری بنیاد علمی دکتر بسکی به معرض نمایش گذاشته شد که علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت ١۶ الی ١٩ جهت بازدید از این نمایشگاه به بنیاد علمی دکتر بسکی مراجعه نمایند.

اجرای موسیقی سنتی ترکمن به سرپرستی استاد ماهرخ و موسیقی اصیل ایرانی با اجرای استاد کوشان یغمایی و استاد فرهاد قلی نژاد از برنامه های جانبی این همایش بود.

️ در بخش پایانی این مراسم نیز، فیلم مستند “آب ما را خواهد برد” ساخته محمد احسانی که روایتی از سیل ٩٨ که بسیاری از استان‌های کشور به ویژه گلستان، لرستان و خوزستان را درگیر نمود، پخش و با حضور فعالان محیط زیست نقد و بررسی گردید.