نخستین  کنفرانس ملی گردشگری- سلامت، طبیعت‌گردی و طبیعت‌درمانی بسکی با حضور جمعی از فعالان حوزه گردشگری و مدیران استان گلستان روز  پنجشنبه در گنبدکاووس آغاز به کار کرد.

در این کنفرانس دو روزه جمعی از فعالان حوزه‌های گردشگری و سلامت، اعم از جوامع تأسیسات گردشگری، دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی، شرکت‌های سازنده تجهیزات پزشکی، تولیدکننده گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، استارتاپ‌ها، شرکت‌های تسهیلگر سلامت حضور دارند.

علیرضا گرایلی رئیس همایش ملی گردشگری سلامت گفت :علاوه بر ۴۲ مقاله در محورهای توریسم تندرستی، اصلاح سبک زندگی، ورزش‌درمانی، نقش طبیعت‌درمانی در پیشگیری و نقاهت، آرام‌سازی و ذهن آگاهی در طبیعت، ماساژ و آب‌درمانی، هتلینگ و آب‌درمانی برندینگ توریسم تندرستی، دیجیتال مارکتینگ در توریسم سلامت ویژه این کنفرانس ارسال شد.

کارگاههای آموزشی ورزش درمانی و حرکات اصلاحی ، تغذیه سالم اصلاح سبک زندگی و مزاج بر اساس طب سنتی برگزار شد.فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران، محمد درویش کنشگر محیط زیست، پژوهشگر و کویرشناس و جمعی دیگر از مقامات و مسئولان، علاقه‌مندان، دانشگاهیان، فعالان حوزه سلامت و گردشگری در این همایش حضور داشتند.

وی بیان کرد: همچنین طبیعت، آرامش و سلامتی، اکوتوریسم و گردشگری کشاورزی در استان گلستان ازجمله موضوعات برخی از پنل‌های این کنفرانس است که توسط ۱۱ نفر از اعضای هیئت‌علمی متخصص در گردشگری ارائه می‌شود.

 

 

سید حسن طباطبایی اظهار کرد: طبیعت استان گلستان نسبت به استان های شمالی مانند مازندران و گیلان کمتر آسیب دیده، از طرفی پدر طبیعت ایران مرحوم دکتر بسکی در این استان زیسته و پارک ملی گلستان بعنوان ذخیرگاه زیست کره در یونسکو ثبت جهانی شده است. تمامی این عوام سبب شد تا در راستای آسیب کمتر به طبیعت و استفاده بهینه از آن این کنفرانس ملی در گلستان برگزار شود.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در کارخانجاتی مانند سیمان پیوند گلستان،پتروشیمی و غیره برای تولید و اشتغالزایی، باعث تهدیداتی برای محیط زیست خواهد بود و تلاش داریم تا با ایجاد شغل جذاب و رعایت جنبه های اقتصادی، محیط زیست پایداری را رقم بزنیم.

رئیس بیمارستان بسکی گنبدکاووس با اشاره به اینکه صنعت گردشگری دارای شاخه های فراوانی است خاطرنشان کرد: در حال حاضر صنعت گردشگری در کشور و به ویژه جهان رونق گرفته اما این صنعت دارای شاخه های فراوانی بوده که مهمترین ان توریسم تندرستی است که اکنون تنها در کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه و بتازگی ایتالیا این صنعت جدید گردشگری مورد توجه است.

وی ادامه داد: در این کنفرانس ملی تلاش داریم تا طبیعت گردی و حضور در طبیعت چه توسط انسانها و چه توسط علاقمندان به طبیعت مسئولانه باشد و هیچ آسیبی به طبیعت مانند بریدن شاخه ها، روشن کردن آتش، الودگی صوتی و غیره وارد نشود.

 

 

طباطبایی گفت: در کنفرانس ملی مباحث تندرستی در طبیعت مانند ورزش هایی چون دوچرخه سواری، پیاده روی، سوارکاری،یوگا، کوهنوردی و غیره در کنار تغذیه سالم در بوم گردی ها و رستوران های حاشیه طبیعت و یا در مسیر ان مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی بیان کرد: اصلاح سبک زندگی که موردتاکید مرحوم دکتر بسکی بود نیز مورد توجه است و در کنار برگزاری این کنفرانس ملی که طبیعتا پنل های سخنرانی وجود دارد کارگاه های آموزشی نیز برپا خواهد شد.

این کنفرانس ملی با حضور اساتید و مسئولان کشوری در دو روز برگزار می شود که در روز اول پنل سخنرانی و کارگاه های اموزشی شامل ورزش درمانی و حرکات اصلاحی، تغذیه سالم در مجموعه های گردشگری، بومگردی و رستوران ها، اصلاح سبک زندگی و مزاج بر اساس طب سنتی است. توریسم تندرستی، اصلاح سبک زندگی، پیشگیری از بیماریهای مزمن با تغذیه و ورزشهای اصلاحی، نقش طبیعت درمانی در پیشگیری، آرام سازی ذهن و غیره است.

در روز دوم این کنفرانس بازدیدهایی از طبیعت شرق گلستان و مزرعه گردشگری فرش‌فارم  با حضور علاقمندان و مهمانان عزیز سراسر کشور خواهیم داشت.