بخش اتاق عمل

معرفی اتاق عمل:

اتاق عمل بیمارستان دکتر بسکی شامل ۵ اتاق می باشد که در آن انواع اعمال جراحی انجام می گردد.

  • اعمال جراحی که در این اتاق عمل انجام می شود شامل:
  • زنان ( C&,TVH,TAH,C/D و سرکلاژ و توبکتومی و توبوپلاستی و میومکتومی و کیست تخمدان و کیست بارتولن و … لاپاراسکوپی تشخیصی)
  • جراحی عمومی (لاپاراسکوپی، لاپاراتومی،فتق، کیسه صفرا و …)
  • اورولوژی ( واریکوسل، هیدروسل، ختنه و سنگ های کلیه ) ،TURP، TUL، PCNL
  • چشم ( عمل جراحی کاتاراکت به روش فیکو، ناخنک، شالازیون، DCR و … )
  • ENT ( رینوپلاستی، لوزه، VT، سپتوپلاستی، جراحی فک و زیبایی.
  • مغز و اعصاب ( دیسک کمر، تومور اسکال، CTS )
  • ارتوپدی ( پیچ و پلاک گذاری، گچ گیری، آتل گیری، تعویض مفصل، آرتروسکوپی و … )
  • جراحی های دندان اطفال و زیبایی و پلاستیک و کانسر

اتاق عمل دارای ۵ اتاق جراحی، بخش ریکاوری، اتاق تکمیل پرونده، اتاق پکینگ، CSR، رختکن خواهران و برداران، تی شوی خانه، سرویس بهداشتی، اتاق پذیرش می باشد.

 

اتاق۱ شامل: تخت جراحی، دستگاه لاپاراسکوپی ولف، چراغ سیالیتیک، مانیتورینگ، دستگاههای بیهوشی، دستگاه شوک، ترایلی اورژانس، دستگاه کوتر، دستگاه ساکشن، قفسه ی داروهای بیهوشی و جراحی و دستگاه انفوزیون سرم می باشد، این اتاق تمامی اعمال جراحی جنرال انجام می شود.

اتاق۲ شامل: تخت جراحی، چراغ سیالیتیک،، دستگاه سیستوسکوپ، مانیتورینگ، دستگاه بیهوشی، دستگاه کوتر، دستگاه ساکشن، قفسه ی داروهای بیهوشی و جراحی می باشد.

اتاق۳ شامل: تخت جراحی، چراغ سیالیتیک، کوتر، ساکشن، مانیتورینگ، دستگاه پمپ دارو، دستگاه بیهوشی، قفسه ی داروهای بیهوشی و جراحی می باشد. ( تخت DHS، دستگاه CRM) ،تعدای پایه تخت ژینکولوژی میله اسکرین می باشد.
در این اتاق عمل جراحی تعویض مفصل و آرتروسکوپی انجام می شود.

اتاق۴ شامل: میکروسکوپ های مجهز و تکنولوژی روز چشم پزشکی، تخت جراحی، چراغ سیالیتیک، دستگاه بیهوشی، مانیتورینگ، دستگاه فیکو، دستگاه فیکو اینفینیتی
در این اتاق اعمال جراحی چشم انجام می شود و دستگاه فیکو جهت اعمال جراحی کاتاراکت در این اتاق مستقر می باشد.

اتاق ۵: شامل دستگاه لاپاراسکوپ اشتورز، دستگاه TUL جهت اعمال سنگ های حالب (اورولوژی)، تخت جراحی، کوتر، ساکشن، مانیتورینگ می‌باشد و عمل لاپاراسکوپ و آرتروسکوپی انجام می شود.
در این اتاق اعمال جراحی مینور می باشد ضمناً اعمال جراحی عفونی در این اتاق بصورت ایزوله انجام می شود.

 

اتاق عمل بیمارستان دکتر بسکی این توانایی را دارد که دو عمل لاپاراسکوپی همزمان را در دو اتاق مجزا پوشش دهد.

 

اتاق ریکاوری شامل ۴ کات نوزاد، ۳ تخت ریکاوری بزرگسال و ۱ تخت اطفال با میله های محافظ، وارمر، ترازوی نوزاد، ساکشن، کپسول O2 ریکاوری، و مانیتورینگ پالس اکسی متری ECG و فشارسنج اتوماتیک می باشد.

 

اتاق پکینگ شامل شان و گان استریل و ست های جراحی شامل (ست های C/S، لاپاراتومی، هیسترکتومی، فتق بچه، کورتاژ، سرکلاژ، توبکتومی، رینوپلاستی، لوزه، ارتوپدی، دیسک کمر، چشم، ست های ظریف جراحی، تک پیچ های ظریف استریل می باشد.

 

اتاق CSR شامل اتوکلاو، سینک CSR، قفسه تجهیزات بهداشتی اتاق عمل می باشد.

تی شوی خانه شامل سینک شستشو، محلول های ضدعفونی کننده.

 

اتاق تکمیل پرونده شامل دو بورد آموزشی، ۳ میز پرونده نویسی، یک دستگاه کامپیوتر، برگه های مربوط به تکمیل پرونده، آیفون تصویری، کمد نگهداری داروهای مخدر، ۲ یخچال جهت دارو، کتابخانه می باشد.

این اتاق عمل مجهز به O2 سانترال می باشد که در صورت قطع آن از کپسولهای O2 موجود در اتاق ها استفاده می شود.

 

پذیرش بیماران به اتاق عمل:

 

در هنگام پذیرش بیماران خود را به بیمار معرفی کرده و با او ارتباط برقرار می کنیم. مشخصات بیمار، نوع بیماری، نوع عمل جراحی، محل عمل را با پرونده بیمار و لیست عمل مطابقت می دهیم. برگه مراقبت های قبل از عمل و داروهای مصرف شده را کنترل می کنیم. بیمار را از نظر سوابق اعمال جراحی، بیماری های زمینه ای، حساسیت دارویی، سوابق بیماری خانوادگی را بررسی می کنیم.پذیرش بیماران آماده عمل توسط کارشناس آموزش دیده و پمفلت های اموزشی بیماران انجام می گردد. در اتاق پذیرش بیماران ، یک عدد تلویزیون جهت کاهش اضطراب بیماران آماده عمل اضافه شده است.

 

بیمار را از نظر موارد زیر کنترل می کنیم:

 

نداشتن عضو مصنوعی، نداشتن زیورآلات، نداشتن آرایش و لاک ناخن، تعیین عمل یا عضو مورد عمل، شیو ناحیه عمل، داشتن رضایت عمل با امضاء و اثر انگشت بیمار یا ولی، درخواست خون آزمایشات، وسایل یا پروتزهای مورد نیاز. و در نهایت چک لیست جراحی ایمن را کامل می کنیم.

بیمار را با حفظ حریم از برانکارد بخش به برانکارد اتاق عمل منتقل می کنیم.
در مورد نحوه عمل، وضعیت بیمار پس از جراحی (درن ها و کاتترها) مراقبت های ریکاوری، آموزشهای پس از عمل مانند تمرینات تنفسی عمیق و حرکت در تخت را با بیمار مرور کرده و به وی آموزش می دهیم.

 

اطلاعات مربوط به کار بیهوشی:

 

متخصص بیهوشی پس از ملاقات با بیمار و گرفتن شرح حال از او در مورد روش های بیهوشی با او صحبت کرده و توضیح داده و با بررسی وضعیت بالینی بیمار و مدت زمان NPO Time و نوع عمل جراحی با رضایت بیمار روش بیهوشی ( جنرال، اسپانیال، سدیشن و …) توسط متخصص بیهوشی انتخاب می شود.

 

کنترل عفونت در اتاق عمل و رعایت بهداشت پرسنل:

 

برنامه نظافت واشینگ در اتاق عمل در روزهای پنج شنبه شیفت صبح با نظارت مسئول اتاق عمل و کارشناس بهداشت محیط انجام می شود.
پرسنل اتاق عمل در ابتدای شیفت پس از آماده نمودن محلول ضدعفونی (DD1) کلیه دستگاهها و تجهیزات و ماسک ها و لارنگوسکوپ ها و سایر وسایل مربوط به بیهوشی را ضدعفونی می کنند و در صورت نیاز سودولایم دستگاه های بیهوشی تعویض می شود قرص فرمالین هر هفته بعد از واشینگ تعویض می شود تاریخ ست ها و پک ها چک می شود اشعه مونواسپری در اتاق ها گذاشته می شود و کف و دیوارهای اتاق عمل توسط پرسنل خدماتی با محلول سورفانیوس ضدعفونی می شود.