زایمان در آب

تمام زنان بارداری که کاندید زایمان طبیعی هستند، کلاس‌های آموزشی را گذرانده و در نهایت کارت مجوز را دریافت کرده‌اند، می‌توانند در آب زایمان کنند، اما زنانی که چند قلو حامله هستند، نوزاد در رحم مادر نچرخیده یا بنا بر دلیل پزشکی دیگر باید سزارین کنند، امکان انجام زایمان در آب را ندارند. در نهایت اینکه برای این نوع زایمان محدودیتی وجود ندارد و زنان می‌توانند در هر تعداد از بارداری‌های خود به شرط گذراندن دوره‌های آموزشی لازم، به این شیوه زایمان کنند.

شرط اول ؛ آموزش زایمان در آب

معمولا زنان قبل از آموزش، از انجام زایمان زیر آب احساس نگرانی دارند، به همین دلیل به خانم‌هایی که می‌خواهند از این روش به عنوان یک روش کمکی برای کم کردن دردهای زایمانی استفاده کنند توصیه می‌کنیم حتما کلاس‌های آموزشی را گذرانده و از مراکزی که کار زایمان در آب را انجام می‌دهند، بازدید کنند.

این کلاس‌ها به صورت استاندارد، به مدت ۸ هفته و از هفته بیستم بارداری زنان شروع می‌شود؛ در این کلاس‌ها، وان آب نیز با درجه حرارت بدن تنظیم شده و تمام پروسه زایمان زیر آب همراه با فیلم‌های آموزشی، مرور و تمرین می‌شود. ناگفته نماند که زنان باید همراه با همسران یا همراهی که قرار است در زمان زایمان او را همراهی کند، در این کلاس‌ها حاضر شوند چرا که ممکن است در مراحل زایمانی مشکلی پیش آید که آشنایی نداشتن همسر و همراه با این مشکلات و پروسه می‌تواند باعث ترس و وحشت همراه شده و این اضطراب و نگرانی به زنان در زمان زایمان منتقل شود. بیمارستان اکبر آبادی نیز به عنوان اولین مرکزی که کار زایمان زیر آب را آغاز کرد، کلاس‌های آموزشی لازم را به صورت رایگان برگزار می‌کند ضمن اینکه هزینه انجام این نوع زایمان در این مرکز با زایمان طبیعی تفاوتی ندارند. اما در مورد هزینه آن در بیمارستان‌های خصوصی اطلاعی ندارم.

انتخاب شیوه زایمان

زایمان در آب به ۲ روش انجام می‌شود که البته در هر ۲ روش از آب استفاده می‌شود، اولین روش این است که خانم باردار قبل از زایمان، تمام مراحل زایمانی را در زیر آب انجام می‌دهد و زمانی که دهانه رحم کاملا باز شده و برای بیرون آمدن بچه آماده می‌شود، خانم روی تخت زایمان رفته و مرحله آخر زایمان را روی تخت انجام می‌دهد. روش دوم این است که خانم باردار تمام مراحل زایمان و درد‌های زایمانی را داخل آب تجربه کرده و نوزاد نیز در آب متولد و در آب رها می‌شود. پرسنل اتاق زایمان بچه را از زیر آب گرفته و به مراحل دیگر زایمان کمک و رسیدگی می‌کنند.

به چه کسانی توصیه نمی‌شود

زنانی که تا به حال به استخر نرفته و علاقه‌ای به آب ندارند، عمدتا توانایی این نوع زایمان را ندارند و به طور حتم زایمان در آب هم برایشان دشوار است، این نوع از زایمان نیز بیشتر در کشورهایی رواج دارد که مردمان‌شان با آب سروکار بیشتری دارند؛ به‌عنوان نمونه زنان در استرالیا که یک کشور پر آب است، بسیار بیشتر برای انجام این نوع زایمان کاندید می‌شوند، چرا که بدن آنها با آب آشنا و سازگار تر بوده و به طور حتم راحت‌تر می‌توانند این نوع زایمان را تجربه کنند. در کشور ما هم زنانی که در طول زندگی بیشتر به استخر رفته و از آب واهمه ندارند، راحتر از دیگر زنان از این روش استقبال می‌کنند و این نوع زایمان همچنان طرفداران خاص خود را دارد.

پیش از انتخاب این شیوه باید بدانید

خانم‌ها در گذشته چنین تصور می‌کردند که این نوع زایمان بهترین راه و معجزه‌ای بزرگ برای رهایی از درد‌های شدید زایمان است؛ به دلیل این ساده انگاری، طرفداران زیادی برای آن وجود داشت؛ اما در حال حاضر زنان با آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر دریافته‌اند که این روش از زایمان، تفاوتی با زایمان طبیعی نداشته و تنها در کاستن از درد موثر است. پس در انتخاب این نوع زایمان و حمل وزن، نباید توقع زایمان بدون درد داشت.