مشاوره ژنتیک

 

سفر به دنیای ژنتیک با مشاور ژنتیک

بسیاری از قید و شرط های سلامتی در خانواده ها نهفته است. پزشکان به این شرایط بیماری های “ژنتیکی” یا “ارثی” می گویند. اگر والدین یا پدربزرگ / مادربزرگ شما یک مشکل جدی سلامتی داشته باشند، ممکن است بخواهید بدانید که آیا در معرض خطر بالای این بیماری هستید یا خیر؟ به همین ترتیب، شما ممکن است بخواهید بدانید که آیا شما یا شریک زندگی تان که یک مشکل ژنتیکی در خانواده وجود داشته را می توانید به کودک خود منتقل کنید.

مشاوره ژنتیک اولین و مهمترین اقدامی است که در برخورد با بیماری هایی که به ارثی بودن آن ها شک داریم باید انجام شود.

ژنتیک علمی پیچیده می باشد. تصورات گاها غلط در جامعه می تواند شما را با انجام ندادن یک مشاوره ساده، تمام عمر پشیمان کند. بارها بیمارانی را دیده ایم که گفته اند: دکتر، ای کاش زودتر شما را می دیدیم.

در دنیای امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دستاورد های علمی بالا جوامع امروزی می توانند در جهت داشتن انسان های سالم از نظر ژنتیکی گام های بزرگی بردارند که آزمایشگاه های ژنتیک نقش به سزایی در این موضوع دارند

 

مشاور ژنتیک آزمایشگاه ژنتیک بیمارستان دکتر بسکی

آزمایشگاه ژنتیک بیمارستان دکتر بسکی یکی از آزمایشگاه های موفق در عرصه آزمایشات مرتبط با ژن ها می باشد. آزمایشگاه ژنتیک بیمارستان دکتر بسکی در خصوص مسائل ژنتیکی به شما مشاوره می دهد و شما به راحتی می توانید با اعضای مجرب و متخصص بیمارستان دکتر بسکی ارتباط برقرار کنید .

مشاوره ژنتیک یکی از خدمات درمانی است و برای کسانی که در معرض ریسک بیماری‌های ژنتیکی هستند اطلاعات و پشتیبانی فراهم می‌کند. طی مشاوره یک متخصص ژنتیک با فرد یا خانواده در مورد ریسک‌های ژنتیکی گفتگو کرده یا وجود یک بیماری ژنتیکی را تایید، تشخیص یا رد می‌کند.

در آزمایشگاه بیمارستان دکتر بسکی بهترین مشاوره ژنتیک به صورت مشاوره ژنتیک تلفنی و حضوری برای شما انجام می گیرد. مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، مشاوره ژنتیک پیش از بارداری، مشاوره ژنتیک سرطان، مشاوره ژنتیک بیماری های ارثی و …. تخصص ما است.

 

مشاوره ژنتیک چیست؟

مشاوره ژنتیک شاخه ای از ژنتیک پزشکی می باشد و در مشاوره ژنتیک به بررسی بروز بیماری های ژنتیکی در افراد می پردازند. به زبان ساده می توان گفت با مشاوره ژنتیک و انجام آزمایش های مرتبط با آن میزان احتمال انتقال بیماری های ارثی که نوزادان در خطر ابتلای آن هستند شناسایی می شود.

 

چه کسانی باید به مشاوره ژنتیک بروند؟

افراد یا خانواده ‌هایی که در مورد یک بیماری ارثی نگران هستند می‌توانند از مشاور ژنتیک بهره بگیرند. مشاوره ژنتیک همچنین بخش مهمی از فرایند تصمیم گیری برای تست‌های ژنتیک است. در شرایط خاص حتی اگر آزمایش‌ها در دسترس نباشند ملاقات با متخصص ژنتیک نیز مفید است.

دلایلی که شخص به یک مشاور ژنتیک، پزشک متخصص ژنتیک، یا سایر متخصصان ژنتیک ارجاع داده می‌شود عبارتند از:

1- سابقه شخصی یا خانوادگی یک بیماری ژنتیکی، نقایص مادرزادی، ناهنجاری‌های کروموزومی یا سرطان‌های ارثی

2- مشاوره ژنتیک پیش از بارداری و دوران بارداری و بارداری در سن 35 سالگی و بالاتر زیرا برخی ناهنجاری‌های کروموزومی در کودکانی که از مادران مسن تر متولد می‌شوند با فراوانی بیشتر رخ می‌دهند

3- دو یا چند سقط جنین، مرده زایی، یا کودکانی که فوت می‌شوند

4- نازایی، ناباروری، ابهام جنسی

5- بیماری های ارثی، ناهنجاری های مادرزادی در فرد و خانواده، عقب افتادگی های ذهنی و جسمی یا تاخیر تکوینی

6- ریسک بالای ایجاد یا به ارث رسیدن یک ناهنجاری خاص بر مبنای پیش زمینه قومیتی یک فرد و سرطان‌های فامیلی

7- مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و ازدواج‌های فامیلی زیرا کودکی با داشتن والدین خویشاوند، ریسک بالاتری برای به ارث بردن ناهنجاری‌های ژنتیکیِ خاص دارد.

8- بیماری‌های متابولیک در فرد یا خانواده برای تشخیص پیش از تولد فرزندان آینده

9-  مشاوره جهت بررسی مولکولی تمامی بیماری‌های ژنتیک شناخته شده